De eerste twee weken in Kazachstan - Reisverslag uit Aqtaū, Kazachstan van Bart Runderkamp - WaarBenJij.nu De eerste twee weken in Kazachstan - Reisverslag uit Aqtaū, Kazachstan van Bart Runderkamp - WaarBenJij.nu

De eerste twee weken in Kazachstan

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

23 December 2007 | Kazachstan, Aqtaū

Ik vond het toch wel is tijd worden om na dik twee weken stilte van mijn kant weer is een stukje te schrijven.

Mijn vlucht is goed verlopen, ik heb zelfs nog een paar horloges meegesmokkeld! Degene die mijn VIP behandeling regelde(klinkt mooier als dat het was) werkte voor Van Oord in Almaty, dus ik dacht dat het wel goed zat, echt smokkelen was het natuurlijk niet, het was toch een binnenlandse vlucht. Van Amsterdam naar Almaty had ik weer lekker de hele rij (2 stoelen dus) voor mezelf, lekker filmpje erbij dus dat was goed vertoeven. Het stukje van Almaty naar Aqtau was iets minder, had een uurtje vertraging en omdat de nacht toch 4 uurtjes korter duurde was ik best een beetje gaar. In Almaty hebben ze goed voor me gezorgd, ik kon namelijk in de VIP ruimte op mijn volgende vlucht wachten. De VIP daar stelde niet al te veel voor, was meer zoals de normale wachtruimte in schiphol, maar het gaat om het idee. Wel zaten de eerste russen al lekker aan de wodka!

Mijn eerste indruk van Aqtau was dat het echt een hele gare stad was. Maar na een beetje beter te hebben gekeken viel het eigenlijk wel mee. Mijn appartementje ziet er aan de buitenkant echt verschrikkelijk gaar uit, maar aan de binnenkant is het zeker wel mooi! Het enige nadeel is dat de verwarming geen thermostaat of iets heeft. Er zit iemand ergens op een kantoortje en als hij het koud heeft zet hij de verwarming aan voor heel de stad, met als gevolg dat ik de airco aan moet zetten(ja inderdaad er zit airco in mijn app.) om het nog een beetje te kunnen uit houden. Buiten is het weer wat dat betreft een stuk beter. Het is zo’n beetje rond het vriespunt maar het regent niet. Gisteren(20 december) is het wel begonnen met sneeuwen, het sneeuwt nu wel vaker maar het blijft niet of heel kort liggen. Wel staan er nu om de 5 meter kapotte Ladaatjes langs de weg.

We rijden elke ochtend om 8 uur naar het kantoor toe, we rijden niet zelf maar laten ons rijden, klinkt ook als heel wat maar ook dit valt wel mee hoor. Het verkeer hier is echt nog gekker als in Dubai en weet ik veel waar. Er is dan ook maar een chauffeur ingehuurd die in principe altijd beschikbaar is

Het openbaar vervoer hier is ook goed geregeld je kan aan elke druk straat gaan staan een beetje zwaaien en dan stopt er altijd wel iemand die je voor 200 Tenge(een dikke euro) overal naar toe brengt. Schijnbaar heb ik iets van dollartekens op mijn voorhoofd staan die ik zelf niet kan zien want ze willen van mij altijd meer hebben dan van de rest(of ik zie er heel erg dom uit natuurlijk).

Na het werk gaan we meestal in een restaurantje/barretje wat eten. Er zitten hier best wat barretjes en restaurants. Afgelopen vrijdag zijn we naar Fuenta geweest, een heuse discotheek. De minimumleeftijd voor de mannen was er 33 jaar, voor de vrouwen was er natuurlijk weer geen minimumleeftijd.

Ik ben inmiddels ook al verhuisd van appartement. De eerste week verbleef ik in het appartement van de branchemamager die op verlof was. Ze wouden in zijn appartement de badkamer vervangen wat hier minimaal drie weken in beslag neemt.

De eerste zondag van mijn verblijf zijn we naar Kuryk gereden, een klein dorpje wat twee van de schepen liggen. Het was twee uur rijden over een verschrikkelijke slechte weg, het was wel een snelweg maar op sommige stukken kon je toch echt niet harder dan 20 K/hr. Daarbij hebben alle kamelen(of dromedarissen, ik weet nog steeds niet wie welke is, ze zijn er in ieder geval allebei) de slechte gewoonte om als wij eraan te komen de weg op te lopen! Voor de rest is er zover als je kan kijken helemaal niks te zien!

Aqtau is best een grote stad. Het is ook een lelijke stad! Iedereen woont hier in lelijke flats, maar van binnen zijn ze verbazingwekkend lux. In de supermarkt heb je de keuze uit honderden verschillende merken wodka, op de foto zie je ongeveer 1/10e deel van het assortiment.

Het is weer best een verhaal geworden, ik heb er dan ook even over gedaan, omdat ik waarschijnlijk volgend jaar pas weer een berichtje achterlaat, prettige feestdagen & tot volgend jaar!

  • 23 December 2007 - 09:52

    Bossie:

    Loer weer een geweldig verhaal om te lezen weer op z'n loeri's geschreven!

    Maar 1 kleine correctie die overheerlijke fles die op je foto staat is uiteraard geen Jack Daniels maar Johnnie Walker:D..
    En dat is geen wodka maar whiskey.. Maar dat geheel terzijde:P

    Kus, spreekje!

  • 23 December 2007 - 12:24

    Gijs:

    Haha mooie correctie Bos =)
    Fascinerend verhaal weer loer! Maar wat heb jij gister gezopen hej, je stuurde een of ander bullshit smsje en bovendien is je grammatica ook verre van zuiver. Maar dat geheel terzijde:P

    Jij ook fijne feestdagen Loer! Kzal aan je denken op Qrimetime;)
    Je krijgt de groeten van Debbie.

    Later!

  • 23 December 2007 - 13:18

    Marco:

    He wereldreiziger,

    Zo kom je nog eens ergens. Mooi man. Ik ben alweer een week terug in NL. Ben net de temperatuurshock weer te boven.

    Rustig aan met de wodka. Alvast een goed 2008 gewenst...Ik spreek je!

    Gr. Marco

  • 23 December 2007 - 20:12

    Mof:

    Lekker verhaal loer. Ik mis alleen de "skirt" foto's.

  • 23 December 2007 - 22:11

    Tinus:

    Loer,
    Mooi verhaal man. Jij ook goede feestdagen toegwenst, kzal aan je denken als ik hier in Byron Bay in mn zwembroek Kerst vier. En als ik straks in Sydney Oudjaar vier.
    Laterzzz

  • 23 December 2007 - 22:42

    Zaad :

    smokkel zon fles mee naar hier man kenne we hier mooi mexe :p kus hvj fijna kerstdagen enzo

  • 24 December 2007 - 09:21

    Mieke:

    Het heeft ff geduurd maar daar is je verhaal weer
    Voor jou ook fijne kerstdagen hoop dat je je kan vermaken daar met kerst.
    kus

  • 24 December 2007 - 16:43

    Bassie:

    en de groeten aan borat

  • 24 December 2007 - 18:40

    Demouge:

    De loer!
    goed bezig, wij hebben nu 2 weken vakantie, wel verdiend dacht ik zo.. afgelopen weken behoorlijk hard moeten werken. we gaan deze vakantie dan ook goed los;P vnv waarsch naar breda, zelfs junior is helemaal losgeslagen met zijn motto: bonne chance! ik denk dat als je terug bent maar een groot zuipfeestje moeten houden zodat je de schade enigszins kan herstellen..

    spreek je! enne begreep niet veel vd smsjes, waarsch te veel wodka gedronken

    ciao

  • 25 December 2007 - 13:33

    Ton:

    Goeie blog hoor. ook hier is kerstmis saai. ga nog maar een keer naar de disco!

  • 27 December 2007 - 17:48

    Zandjuh:

    heeey,
    jij weer in het verre buitenland, terwijl wij lekker gezellig de feestdagen en oud-en nieuw hier door brengen..heb je geen klein kerstboompje meegenomen om de lange dagen door te komen haha
    zo zie je maar weer het zit van binnen he :P ook van toepassing op huizen zelfs, maar ik geloof dat dat goed komt met die drank daar, jij bouwt je eigen feestje wel.
    kijk als je nou gewoon een vette indruk wil maken, laat je die redenen gewoon weg joh ;)
    maar jij bent dus wat ouder geworden door al dat harde werk daar, al 33 joh gaat snel haha en het heeft af en toe idd wel eens een voordeel om vrouw te zijn (A)

    iig fijne jaarwisseling alvast!
    x


  • 02 Januari 2008 - 11:01

    Ton:

    Hoe dronken was je met oud- en nieuw?

  • 17 Januari 2008 - 07:43

    Minky:

    Ik kon ff je e-mailadres niet vinden! En Van Oord e-mail werkt natuurlijk niet meer!? ;)
    Hoe waren je laatste daagjes stage, laatste daagjes Kazachstan? Heb je het leuk gehad?
    Nu weer thuis he?! Ook wel lekker he!
    Ik vlieg 2 feb terug naar NL! Ik kijk wel weer een btje uit om naar huis te gaan. Iedereen weer zien enzo!

    Spreek je snel weer!
    Groetjes!
    xxx


  • 06 Maart 2008 - 01:49

    Mystery Shopping:

    Dear Bart,

    My name is Tomas and I am a Business Manager for AQ Services International in Kuala Lumpur, Malaysia. AQ Services International is a Dutch quality management company that uses Mystery Shopping as a tool to increase sales and improve services for companies (hotels, restaurants, petrol stations, retailshops) all around the world.

    Currently we also have a project in Almaty, Kazakhstan. I am now looking for people between 18 and 65 who would like to earn money by going shopping. For the current project I can offer this person 120 USD. If you know anybody (yourself, friends, relatives, colleagues) who lives in Almaty, Kazakhstan and would be interested in this job, then please let me know as soon as possible.

    Please read the project details below for more information about the project.

    ---
    The Project:
    The purpose of this project is to find out the Cost of Living in different countries. The questionnaire that needs to be completed consists of finding 2 prices for 128 items in several supermarkets, restaurants, a petrol station and several retails shops. Completing the questionnaire will take you about 2 days of work (12 hours).

    Deadline
    The deadline for this project will be 12th March 2008 After you have handed in the questionnaire you will need to be available for clarification (email or phone) in case one of our business managers has any questions regarding the collected data.

    Payment
    The total shop fee for completing this questionnaire is 120 USD. The money will be transferred to your bank account within two months after completing the questionnaire.

    Summary
    Project: Finding 2 prices for 128 items.
    Time: Estimated at 2 days (12 hours)
    Deadline: 12th March 2008
    Fee: 120 USD
    Location: Almaty, Kazakhstan
    ---

    Hopefully you will be able to help me find somebody who is interested in conducting this Mystery Shop, hope to hear from you soon! You can also register yourself as a Mystery Shopper at www.aq-services.com while we have projects in the entire world, as a registered Mystery Shopper we will keep you updated about the projects in your region!

    With kind regards,

    Tomas de Goeij
    AQ-Services International

    8-03, Wisma Hangsam
    No.1, Jalan Hang Lekir
    50000 Kuala Lumpur
    Malaysia

    T +60-3-2072 3133
    F +60-3-2072 2133
    E goeij@aq-services.com
    W www.aq-services.com

    Founding member IMSA
    The International Mystery Shopping Alliance www.theimsa.com

    Founding member MSPA Europe
    Industry Organisation for Mystery Shopping www.mysteryshop.org

  • 21 Juni 2008 - 00:20

    Rob Van De Merwe:

    Hey Loer,

    Ik wou je ff laten weten dat ik best jaloers op je ben, wil al heel graag door die regio naar indonesie trekken maar studeer nu nog. Volgende jaar ben ik klaar wellicht ga ik dan reizen, zou graag wat ervaringen willen uitwisselen tegen die tijd van te voren.

    robmerwe@hotmail.com

    Gr. Rob

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kazachstan, Aqtaū

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 December 2007

De eerste twee weken in Kazachstan

23 November 2007

Gibraltar

29 Oktober 2007

weer bijna terug.

07 Oktober 2007

Muscat

16 September 2007

Eerste week in Sohar
Bart

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 29364
Totaal aantal bezoekers 40321

Voorgaande reizen:

05 September 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: